Denemarken - IJsland 18 juni/7 augustus 2018

Dag 14 Aalborg naar Hirtshals 70 km en dag 15 rustdag

Vandaag reeds om half zeven opgestaan en om 7 uur zaten we op de fiets. De receptie Was nog dicht.  We konden dus deze laatste nacht niet betalen.   Bij aankomst gisteren in aalborg wilden we voor twee nachten direct betalen...maar dat wilde men niet ..slechts voor een dag....nou ja nu dus een nachtje gratis. De route naar hirtshals saai maar goede fietspad en prachtig weer bracht ons al om 2 uur op de camping.   Een doortrekcamping..om 2 ur nog bijna leeg om 8 uur savonds helemaal vol.  En vanmorgen iedereen vertrokken naar een van de veren  naar Noorwegen.

Zo ook twee mannen van rond vijftig die euforisch waren voor hun tocht Door Noorwegen.  Zij hebben drie weken vakantie en kwamen met de auto aar hirtshals...Laten die auto hier staan en varen dus over naar Noorwegen .

Een van die mannen Door een moment van oplettendheid bij een ritje Door het dorp gevallen Door een stoeprand. ...gekneusde ribben vele schaafwonden etc.  Hun reis moet nog beginnen en kijken nu of het gaat lukken

Wij relaxt bij een bakker aan de koffie met taart en kijken naar de kaart van ijsland...het weer...Brrrrrr 11 graden...veel regen....en alvast naar de haven gefietst.

Nog ff dan gaat onzecreis pas echt beginnen

Genomen vanaf de camping
Aalborg
Wat is kamperen toch lekker

Dag 13 Dagje Aalborg rustdag 21 km

Rustdag dat betekent  niet half zeven op zoals iedere dag maar half negen.  Om 10 uur naar aalborg en daar terugreis geboekt voor 6 augustus naar Groningen waar we 7 augustus aankomen. Met de flixbus...fietsen kunnen mee   voor slechts 50 euro p.p.

Maar goed zo ver is het nog lang niet. We kijken uit naar ijsland. We zijn nieuwsgierig naar de omstandigheden en welke verrassingen ons te wachten staan.

Aalborg is een zeer rustige stad met een aardige boulevard waar het ijs lekker smaakte. Voorraden op beperkte shawl aangevuld

Nu om half tien nog in de zon voor tent.  Zo maar weer slapen ..morgen half zeven  op   voor 75 km  tegen wind naar hirtshals...eindbestemming  voorlopig in denemarken .  Groetjes en tot morgen

Tijdens lunch pauze in Nibe
Camping aalborg

Dag 12 hvalpsund naar Aalborg 73 km

Weer fietspad overvoed spoor van Aars naar bijna tot Aalborg

Oer saai  natuurlijk om weer te vertellen dat we een prachtige dag gehad hebben. Vandaag wel weer wind tegen Noord Oost 4...maar met dit mooie weer niet erg...je zit alleen wat langer op de fiets  Zie foto's . Ik fiets al de hele vakantie op googlemaps navigatie . Gebruikt zeer weinig mb.  Zekt de mooie fietspaden of onverharde paden uit. Wel zorgen dat je scherm uit is en JE alleen de pijltjes zietvas je je mobiel weer activeert. Het kost me de hele dag maar 75 procent van mijn batterij en dan heb ik ook nog strava aan.  Opladen gaat elke dag gratis.  Niet meerval toilethok...maar ik heb een verloopstekker voor de elektra o de camping..ideaal. Morgen rustdag in Aalborg.onze eerste rustdag

Op naar aalborg morgen

Over een lange brug
Lunch in de schaduw
Mooie graanvelden
Mooi fietspad over oude spoor
Soms wat ruig terrein

Dag 11 krik camping naar Hvalpsund 72 km

Onze dagelijkse boodschappen

72 mooie km. 27 graden en wind in de rug. Gedeeltelijk over een voormalige spoorbaan.  Mooi heuvelachtig terrein . Echt een mooi eiland. Camping zelfde verhaal als gister. Op deze manier halen we relaxt Hirtshals  en kunnen we fris beginnen aan ijsland

Dag 10 Fiord camping naar Krik vig camping 62 km

Vandaag een mooie rustige relaxte dag. Prachtig weer. Mooie omgeving en wind in de rug. Dus tijd voor een bezoekje aan het strand.  In krik onze voorraden weer aangevuld.

Wat zijn de campings in Denemarken toch mooi en luxe. En nog steeds o zo rustig. De drukte begint pas rond 20 juli. Wij de keuken voor ons zelf  en s avonds voetbal kijken in de woonkamer.

Dat ik er na 50 fiets jaren achter moet komen dat Denemarken zo' mooi fiets kampeer land is.  Ik zal er dus zeker terugkomen maar dan doe ik de oostkust.

Bij de start vanmorgen de duinen in
Ff naar het strand
Links de duinen en hier rechts van de weg de Veel ruimt
10 km prachtig onverharde weg
ßpreekt voor zich

Dag 9 Nymindegab..naar fiord camping nabij husby 62 km

Vandaag weer een prachtige route...slechts nw tegen en al vroeg op de camping. Tijd genoeg dus voor de was en lekker te luieren.

Bij esbjerg

Dag 8 darum camping naar nymindegab camping 72 km

Vandaag de mooiste tocht van deze reis tot nu toe.  Vanmorgen nog een beetje gespetter maar verder hele dag droog 16 graden..wel geheel bewolkt en windkracht 5 tegen..maar regelmatig beschut in bossen...Door duinen...natuurreservaten. .en langs stranden gefietst..kortom mooie dag en nu in woonkamer camping voetbal kijken.   Groetjes

Ff uitrusten
Ja soms onverhard..pittig metvwindkracht 5 tegen
De keuken met woonkamer op Darum camping..heel luxe

Dag 7 Tonder camping naar Darum camping nabij Ribi 65 km

Vanmorgen weer miezer regen.   Tent nat ingepakt..en onze Nederlandse mannen gedag gezegd.  De receptie is om half negen nog steeds gesloten...Dus dat Was gratis kamperen. In de loop van de dag steeds droger en vanmiddag op de camping konden we in het zonnetje zitten. Wat een verademing na die vier natte dagen. Laatste 20 km langs de noordzee dijk . Nog steeds noordwest 4 a 5. We houden het nog goed warm en genieten volop. De camping weer voortreffelijk met een prachtig 5 sterren sanitair en dito woon eetkeuken. Morgen via esbjerg naar nymindegab een tochten van 72 km.  Eerst voor jan in esbjerg een kussentje kopen en bij een supermarkt onze voorraad aanvullen...tot morgen

Dag 6 Husum naar Tonder....65 km ..

Wat heeft het vannacht geregend. Vanmorgen bij opstaan regent het nog.  Alles in de tent ingepakt en daarna in de woonkeuken ontbijt genomen.  Toen de regen overging in miezeren..gauw de tent nat ingepakt.. ieder onderdeel in een vuilniszak. We vertrokken om half negen...nog koud en striemende regen.  De andere fietsers zagen het niet zitten en bleven op de camping.    Na 10 km  rijden we wat beschut en de regen wordt wat minde..De wind blijft. Weer een pittige dag maar ook relaxte rustige dag van 65 km. Om half vier komen we op de gemeente camping tonder..geen receptie..die komen morgenochtend om 8 uur.   Weer een woonkeuken op camping dus lekkercwarm kunnen koken en eten en savonds voetbal gekeken.  Leuke ontmoeting gehad  met twee andere Nederlandse fietsers.  Zij deden in 3 weken rondje denemarken

Dag 5 Busum naar camping nabij Husum 55 km storm

Eten..blog schrijven en avond doorbrengen in camping keuken

Dag 5..Hele nacht gigantisch geregend en gestormd. Tent houd het goed. Zowel bij jan als bij mij lekkage van slagregens asn de onderkant.  Meestal dasr waar de wind meest op staat .Daar slaat de regen onder de buiten tent . Ach ff met handdoek drogen en deze op de fiets weer laten drogen. Vandaag half negen vertrokken..en weer die pittige zware wind tegen.  Maar wel droog en af en toe zon.   Door de wind maar 55 km gefietst. .boodschappen in husum gedaan...mooi stadje ...en gekookt in de camping keuken. Hier waren ook meerdere campeerders . Gelukkig konden we binnen koken...buiten intussen windkracht 6... De wind giert werkelijk om de gebouwen...alles ratelt...alles maakt geluid Door de wind....Wij denken dat onze tent weer goed staat voor vannacht.  Nu nog in de keuken...wat lezen en blog...en route voor morgen.    Nog twee dagen windkracht 5 a 6 daarna nog maar 3 a 4 tegen. ...Vanaf maandag warmer tot die tijd doen we het overdag met max 15 .

Morgen willen we tonder in denemarken bereiken..65 km...met deze wind nog een hele klus.   Denemarken waar ik nog nooit heb gefietst..toch weer wat anders.  Deense kronen kopen..etc. tot morgen maar weer.  Sfeer nog steeds uitstekend. Ondanks de wind vermaken we ons best

Vaak moeten schuilen voor hevige buien
Windkracht 6 tegen...5 km voor de camping..schuilen
Vlak voor slapen gaan

Dag 4 camping lighthause naar busum 85 km storm

De veerboot naar gluckstadt

Dag 4  Veel heel veel regen gehad vannacht .  We leven volgens buienradar. Die zegt om 5 uur droog..half zeven weer regen. En het klopte. We waren om vijf uur aan het pakken. .net ontbijt op..net tent op fiets en ja hoor regen. De hele dag in regenkleding...hele dag windkracht 5 tegen en twee maal met de veer over. Een zeer pittige tocht die 10 uur in beslag nam voor 85 km. Om half vijf op camping.   Eerst een half uur schuilen in de garage op camping. Tent achter de garage uit de wind.  Om half acht droog..klein zonnetje en ja hoor we eten buiten ..uit de wind  12 graden. .met smaak onze heerlijke pasta naar binnen.   Daarna de tent in. Alles stormvast . En nu maar hopen op geen lekkage.  Tot morgen

Strand camping lighthause bij gluckstadt

Dag 3 camping jadebussen bij jade naar wischhaven camping lighthause 103 km

Mooi bos voorbij bremer haven

Een gemakkelijke dag met wind in de rug...De veerboot naar bremer haven ..Vele mooie rustige weggetjes .gemiddelde van bijna 18 in het uur....mooie camping...mooie avondwandeling naar elbe strand....Dat wordt allemaal anders de komende dagen

Dag 2 ..Beerta.naar camping am jadebussen..92 km veel regen wind in rug

Mooi fietspad Door natuurgebied

Dag 2 begon om 4.30 met het kukelen van de haan en dat duurde tot vertrek. Om half zeven stonden we p en vertrokken om 8 uur. Tent net ingepakt en het begon Weer te regenen. De regen hield de eerste 50 km aan..Daarna droog tot op de camping..en vanavond prachtig weer. Vandaag weer de wind van achteren. Dat scheelt zo veel met die regen.  Uiteindelijk ondanks de regen een mooie fietsdag   92 km en een mooie camping.  Samen met jan en feestelijk maal bereid en heerlijk gegeten.  Vanavond nog ff naar het wad gelopen.

Morgen een omweg omdat de ferry van cuxhaven naar brunsbutel niet meer gaat. We gaan nu via gluckstadt en hopen morgen avond in gluckstad te zijn...dat is 95 km. Het werr morgen nog goed...maar daarna...........brŕrrrrrrr we zien wel.

Tot morgen groetjes

Dag 1 beetsterzwaag/gorredijk nasr Beerta camping 100/90 km hele dag regen

Vanmorgen al vroeg op...om half zeven..nog ff een Was doen..lunch klaarmaken voor de eerste dag en hup naar gorredijk...waar jan van de Kamp woont. Om 9 uur ben ik dasr. Fryda is er al en natuurlijk Jan en luus. Fryda en luus vertrekken vandaag naar Vlissingen en fietsen de noordzeeroute tot Den helder en vandaar via de afsluitdijk terug naar huis.

Na de koffie vertrekken Jan ik als eerste. In regenkleding want het regent pittig ..en vaak weer miezert het. Gelukkig de hele dag wind in de rug..Dus ondanks de hele dag regen schiet het goed op.. om vier uur in de middag zijn we in beerta..ff boodschappen doen en 3 km verder is de kleine boeren camping..een vriendelijke boerin wijst ons de weg ..een mooie plek..goede douche...gratis stroom ..en slechts 7 euro pp. Het kan dus nog steeds goedkoop. De tent in de regen opgezet.  Mijn voortassen  zijn niet meer waterdicht.dus dat wordt werken met plastic zakken erover en erin. Ja de laatste jaren alleen maar mooi weer gehad he.  Maar het belangrijkste we hebben een gezellige dag gehad. Heerlijk pasta gemaakt ..en vanaf half acht droog.   Dus alles kan nog verder drogen.   Zitten nog lekker buiten.   Morgen op naar duitsland. Naar camping am jadebussen  90 km...wind in rug...

Mesen  tot morgen

Op weg naar IJsland en rondje IJsland

Ik vertrek samen met Jan van de Kamp op 18 juni 2018 naar IJsland. We beginnen in Gorredijk en fietsen dan in twee weken naar Hirtshals. Hirtshals ligt in het uiterste noorden van Denemarken. Hier vertrekt de Ferry naar Seydisfjordur en zal er 45 uur over doen.

De route naar Hirthals zal voornamelijk de North See Cycle route volgen. Op IJsland zullen we voornamelijk de ringweg volgen met hier en daar uitstapjes naar het binnenland.

De gehele reis zal 7 weken duren en we zullen voornamelijk overnachten op campings, in ons tentje dus.

Ik zal proberen zoveel mogelijk deze site bij te houden moet onze avonturen.

Voor nu tot maandagavond wanneer we op de eerste camping zullen staan.

Groetjes en tot dan.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

Hamp van de kamp | Antwoord 04.07.2018 17.15

Nog heel veel plezier in Ijsland .goede vaart.

Lucia | Antwoord 03.07.2018 10.19

Behouden vaart en hoop dat jullie walvissen spotten

Harry Raad van der | Antwoord 02.07.2018 20.31

Dank je greet

Greet Bakker | Antwoord 02.07.2018 19.55

Wat een belevenis weer. Ben benieuwd naar de verhalen op IJSLAND.
Heel veel geluk en fietsplezier tijdens deze prachtige tocht.
Greet Bakker

Laura & kids | Antwoord 01.07.2018 15.03

Dag opa Jan en opa ome Harry! Ziet er stoer uit hoor! Fijn dat jullie nu goed weer hebben... We zullen jullie volgen!
Laura, Noah en Dewy

corrie van de kamp | Antwoord 01.07.2018 11.42

heerlijk dat wij mee mogen genieten van jullie zware en prachtige tocht, heel veel plezierige en veilige km!

Hennie Roskam | Antwoord 30.06.2018 13.27

Wat een leuke blog erg leuk om jullie te volgen. Het weer zat niet mee maar de beloning zal mooi zijn. Volgens informatie is Ijsland de inspanningen waard

Lucia | Antwoord 30.06.2018 13.11

Fijn dat we mee kunnen genieten. Prachtige foto's!

Lucia | Antwoord 25.06.2018 18.21

Jammer van het weer, hoop dat de tegenwind voor jullie nu minder is. Blijft de tent wel oke als je deze nat oppakt en vervoert? Liefs van mij

Jan Hoffland | Antwoord 23.06.2018 07.40

Nou dat het net even te lezen van die harde wind op de fiets zwaar hoor. Wij hier thuis hebben zeker even daar aan gedacht. Knap zeg

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

19.10 | 19:01

Mooi van jullie te horen wim en mariette...wij wensen jullie ook nog mooie fiets reisdagen. Succes. Wij morgen in Athene

...
18.10 | 18:21

Hé Theo en Harry, wij volgen jullie avonturen nog steeds hoor! Mooie tocht maken jullie Wij zijn ook nog steeds onderweg. Gaat prima, Spanje is mooi fietsen.

13.10 | 22:26

Heerlijk zwerven! Machtig! Genieten toch...

...
28.09 | 19:45

Hoi peter leuk je bericht. Ja ik luister naar mijn lichaam hoot groetjes je broer Harry

Je vindt deze pagina leuk