Reisverslag

Geen 150 maar 170 km de laatste dag

Na een heerlijke nachtrust in het mooie hotel in Millingen en na een leuk gesprek met een 74 jarige  man, die bezig was met het lopen van het pieterpad vertrok ik om negen uur richting veer van millingen, bij lobith , waar de Rijn Nederland binnenstroomt.

Ik was er vijf over negen en lees dat er een winter dienstregeling is en die zegt om 9 uur en dan weer om 11 uur een verdienst.

Ik zie de veer echter nog liggen en de auto van de stuurman staat er ook, dus volgens dorpsbewoners moet hij aan boord zijn.

Nou ik kan roepen wat ik wil maar er komt niemand te voorschijn. Ik heb nu twee mogelijikkheden, de brug bij emmerich of de brug bij nijmegen. Het wordt de brug bij nijmegen, want terug rijden heb ik een hekel aan. Richting nijmegen, het is intussen na een hele nacht hevige regenval, mooi weer geworden. Ik volg maar de maasroute 3a, en de weg en fietspad ziet er de eerst 8 km goed uit.maar daarna gaat het heet bos in. De paden worden onverhard, de plassen worden massaal en een en al bagger af en toe wegslippen en niet harden dan 10 km per uur, gelukkig na een km of 8 kom ik weer op de weg en de dijk richting beek en nijmegen.

Het land van Maas en Waal ziet er prachtig vredig uit, zie inzet fofo.

Deze omweg kost wel wat tijd, maar de wetenschap dat ik vandaag weer de wind in de rug heb , geeft me goede hoop om alsnog vandaag grootebroek te bereiken.

Slechts het traject Nijmegen naar Arnhem duurt nog wat langer dan verwacht door allereli werkzaamheden en wegonliggingen. Pas om half een laat ik Arnhem achter me en heb ik nog 120 km te gaan.

Via Ede de veluwe over zo naar Lunteren en verder door naar Barneveld putten, Ermelo kom ik rond 3 uur aan in Harderwijk, het is intussen 20 graden heerlijk weer en weer volop genieten nu van polder naar Lelystad en van Lelystad via de dijk naar Enkhuizen en tenslotte Grootebroek, waar Fryda me met grote blijdschap staat op te wachten.

Een prachtige tocht is weer ten einde, het zal weer wennen zijn, maar goed deze maand nog wat tochtjes in West Friesland en van de winter weer plannen maken voor volgend jaar; te denken valt nog aan: Rondje Noordzee - via frankrijk oversteek engeland en via de oostkust zo naar puntje in schotland (deel I van rondje Noordzee), samen met Fryda langs de kust van belgie, frankrijk en spanje zo naar portugal, La Bella italia, van Palermo in Sicilie naar Como in het noorden van italie, en nog veel meer mogelijkheden. Jullie horen het wel na de winter wat het gaat worden.

Al mijn volgers allemaal bedankt voor jullie reacties, altijd heerlijk om te lezen.

Groetjes en tot ziens Harry

<p>Hallo volgers, al weer 4 dagen geleden dat ik in worms mijn verslag deed, nu 500 km verder ben ik net over de grens weer in Nederland in millingen aan de Rijn .</p> <p>de laatste 4 dagen alleen maar genieten, mooie vergezichten langs de Rijn , mooi camping weer , des morgens beetje koud maar vanaf 12 uur toch gauw rond de 20 graden.</p> <p>na drie keer kamperen vandasg besloten een hotel te nemen, want misschien ben ik morgen wel thuis, immers nu heb ik de wind echt mee. De laatste 4 dagen voornamelijk voor de wind, oosten wind en morgen ga ik via Arnhem nunspeet, putten Harderwijk weer naar huis, precies nog 150 km.</p> <p>nu vanavond al nagenieten van mijn tochtrochee een aardig rondje geworden.</p> <p>Als ik er vanuit ga dat ik morgen thuis ben dan ben ik precies 33 dagen onderweg geweest waarvan 4 niet gefietst dus 29 fietsdagen &nbsp; En totaal 3600 km langs de Elbe Donau en Rijn als grootste rivieren. &nbsp;Een moolie ronde, over het algemeen heel goed weer gehad,,slechts 4 dagen regen, verder heel zonnig en boven gemiddelde temperaturen. Veel gekampeerd, en het viel me op na jarenlang niet meer in Europa gekampeerd te hebben dat de voorzieningen als douche en toiletten zonder meer goed te noemen is. De prijzen rond de 10 euro per nacht liggen en ik nog steeds blij ben met mijn tent die ik ook in zuid Amerika had T.o.v. Zuid Amerika wel een ander luchtbedje , breder nu en steviger, beter op geslapen, ook mijn slaapzak van 32 jaar oud voldeed voortreffelijk</p> <p>&nbsp;Ja en dan mijn fiets, dit jaar op deze fiets al weer ruim 6000 km gereden, op de teller staat op deze fiets nu 18000 km en rijdt nog als een zonnetje.</p> <p>Mijn banden, schwalbe, 30 mm banden, daar had ik in de Andes in zuid Amerika al ruim 4000 km opgereden en nu dit jaar ruim 6000 km , op deze banden dus al 10.000 km, hetgeen de prijs van 50 euro per band dan ook wel dik waard is. Zekerheid van bijna geen lekke banden is heel wat waard. In zuid Amerika 2 x lek, door stoomleiding, en dikke spijker, dit jaar nog geen lekke band.</p> <p>ze worden nu wel wat gladder, dus voor een volgende rit ws verwisselen.</p> <p>deze tocht is niet aan te raden om op een racefiets te rijden, te vaak kom je onverwacht op ongeplaveid ondergrond terecht</p> <p>Van de 3600 km deze tocht langs de drie rivieren is toch zo,n 1000 km niet geasfalteerd en soms scherpe stenen, maar meestal op goed gravel goed pointe fietsen.</p> <p>Ja met de wind moet je het treffen, van de 29 fietsdagen heb ik uiteindelijk 8 dagen de wind in de rug gehad , maar de wind die ik tegen had was voornamelijk matig.&nbsp;</p> <p>Kortom ik heb een mooie tocht gehad, mooie natuur, autovrije route, mooie ontmoetingen, en morgen weer heerlijk naar huis.</p> <p>&nbsp;In oktober nog wat ritRon in west Friesland en dan van de winter nieuwe plannen maken voor volgend jaar. &nbsp;Dat lezen jullie later wel weer.</p> <p>mensen dit was het dan weer, als jullie nog vragen hebben dan hoor hetze wel, groetjes Harry

Probeer het maar weer, net wilde ik mijn verhaal opslaan en opeens  moest ik opnieuw inloggen, dag verhaal, balen. Opnieuw maar weer.

Nà mijn laatste verhaal ben ik nu intussen 6 dagen verder en 720 km verder. Ik heb heel veel mooi weer gehad. En 5 keer een camping aangedaan en 1 keer me even verwennen in een hotel .

Heb hier maar een uur gratis wifi moet dus opschieten. Kijk dus niet naar mijn schrijffouten.

Van de Donau ging ik bij friedingen de doorsteek maken naar het bodensee en vandaar volgde ik de rijnroute naar Basel via Schafhaussen, ja klopt daar was ik van de zomer ook al op de fiets, maar via de Loire  Van de camping nabij Stockach , een mooi kleinschalige camping met veel nederlanders fietste ik naar camping Hohentengen. En van Hohentengen door bos en langs de Rijn naar Basel was het zoeken, niet goed aangegeven maar als de nood het hoogst is dan is de redding nabij In dit geval een aardige dame die op weg was naar huis van werk, en zag me de route bekijken, ze reed wel een stukje om en reed met me mee door de grunen longen van Basel zo als dat hier heet, een mooi groot park, bos waar de mensen van Basel vertier , sportief vertier zoeken. Enfin zo kwam ik snel bij Whein am Rhein en van daar naar de Franse kant van de Rijn naar camping Hunique waar ik om half zes aankwam. Hier ontmoette ik een andere wereldfietser, deze man was net klaar met zijn tocht naar zuid Spanje en terug een tocht van 3300!km ook alleen.Hij was ook al via Pakista en Iran naar China geweest. Het was een mooie zwoele zomeravond en ons praten  over fietsen en fietstochten ging door half een in de nacht. De volgende morgen staan beide weer paraat, ieders zijn weegs, hij nu met de trein naar huis ik weer op weg , ri Strassburg. Vlak voor Strassburg neem ik weer een camping,  het wordt camping Gerstheim weer een mooie fietsdag achter me, mooie camping , dat gaat lekker zo,

De volgende dag gaat minder snel niet door het  weer maar meer door de route goed te vinden vooral in Strassburg is het een al stress, rijd een rondje van 10 km om en vloek dan bij een stoplicht, weet niet welke kant ik op moet een Nederlandse vrouw op fiets met bakje met twee kinderen erin hoort mijn vloeken. Ze stopt en vraagt  waar ik heen moet, ze wijst me goed de weg, ik ben weer op weg. Vandaag wat minder km, en ik stop dan ook om 4 uur bij Selz een mooie camping aan de Rijn een lange goede nachtrust deed me goed. Om kwart voor negen sta ik gereed om te vertrekken, moet even wachten want het gaat pittig regenen, dus mijn regenkleding aan en dan op weg nog dikke wind tegen en open fietspad langs de Rijn, voel me goed maar denk toch als dit zo blijft kom ik niet ver vandaag, maar ja het klaart om 11 uur wat op, wordt droog, en de wind neemt af, en ik fiets door bossen en langs een dam, dus beschutting tegen de wind verder is de route goed aangegeven vandaag en gezellig druk op de fietspaden met wandelaars en fietsers. De route is mooi, en ik schiet heerlijk op  via Karlsruhe kom ik inLludwigshaven aan. Hier weer geen aanduidingen. Maar Lucky Harry treft een echtpaar en die rijdt 10 km met me mee de stad door , daarna tref ik nog een man die naar het werk gaat en ri Worms moet, zo kom ik makkelijk door de stad. Het is 4 uur in de middag al 120 km gereden nu nog 30km naar Worms. Wederom een prachtige route slingerend langs de Rijn helaas zijn de goedkope hotels gesloten dus moet ik de enige over gebleven hotel nemen een beetje boven mijn budgetnorm, maar goed na zo,n dag en na 5 dagen camping ga ik me verwennen. Alles goed laten drogen, wat wasjes doen, en mijn blog bijwerken.

mensen nu nog zo,n 800 km te gaan, ws zondag 7 of maandag 8  oktober thuis Dit was het weer voor nu, groetjes Harry.

Wat een mooie dag vandaag , deed me denken aan 3 weken geleden toen ik vertrok. Toen al gauw tegen de 30 graden, nu 22 graden onbewolkt en ook oostenwind, ik ging naar het zuidwesten dus had de wind, wel is waar matig, maar toch mee, wat scheelt dat, lijkt dan wel of fietsen dan  geen kracht kost, en het zonnetje en de mooie omgeving, kortom een prachtige dag. Zie inzet foto , rusten aan de Donau.

vandaag door veel kleine plaatsen gekomen, om 11 uur al bij Illy, voor Illy koffie op terras buiten. Via Gunzburg naar ulm en van ulm via erbach , Ehingen naar riedlingen.het werd een latertje. Ik kwam om 6 uur in een hotel aan, vandaag geen camping tegen gekomen, dus heerlijk hotel.

onderweg weer regelmatig ff contacten met andere fietsers,,en zo vliegt de dag voorbij. Wederom een dag om in te lijsten, morgen laatste dag Donau dan doorsteek naar Bodensee.

de tegenovergestelde doorsteek als dat ik van de zomer deed.

Dus de komende dagen bekend terrein, daarna vanaf Bodensee de Rijn route.

mensen tot een volgende keer maar weer. Harry

Vanmorgen erg mistig en koud, dus handschoenen en beenstukken, o ja ga  s nachts niet meer de tent uit zoals ik nog deed in zuid Amerika  Ik heb nu een fles naast me en bevalt prima.

Half tien vertrek en aankomst camping 10 km voor dillingen om 17.00 uur

Vanaf 12 uur werd het helder en warmer , dat was in Neuburg aan de Donau zie inzet foto

de hele dag mooie routes door bospadjes en alternatieve Donau route over ongeplaveide weide gronden, mooi rustig , heerlijk gewoon, niet hard maar wel mooi relaxed.

Van Neuburg naar donauworth, een grote plaats met in de omgeving veel kleine stads delen.

Hier is het moeilijk om de weg Naar de donauradweg terug te vinden, uiteindelijk met vragen weer gelukt.

En km of 20 voor dillingen rijdt een wielrenner met me op, gezellig keuvelend rijden we over heuvelend landschap  Dan zie ik op een bordje camping, ik neem afscheid van de man en rijdt ri camping, was nog 5 km, maar zeer de moeite waard   Een aller aardige mevrouw heet me welkom op de kleinschalige mooi lieflijke camping. Later bij het afrekenen  laat ze me binnen en hebben we een gesprek, de dame blijkt 80 jaar te zijn, en geniet nog van de bedrijvigheid op de camping

paan de overkant van de camping een restaurant, dus dat was makkelijk. 21.00 lag ik al te slapen, een heerlijke rustige camping.

Tot morgen Harry

Nieuwe commentaren

28.03 | 21:42

Dank je Anneke

...
22.03 | 14:59

Heel indrukwekkend , Harry

05.09 | 23:46

Hoi Oud, heb dag 13 gelezen. Houd je haaks.

...
31.08 | 13:48

De Inn vorig jaar gedaan en De Elbe jaar ervoor, leuk voor Fryda en mij om er weer over te lezen. Ik vond de Inn tot Innsbruck prachtig!!! geniet!