NC 500 Schotland

Dag 11 Tochtje rond Inverness en weer terug naar huis

Dag 11. Laatste fietstocht in schotland ..rond inverness ..de omgeving van George woonplaats bekijken.

Het was een heel mooie dag...prachtig weer en eeen bijzonder mooie omgeving..een mooie afsluiting van een mooie fietstocht door Schotland

Morgen weer eerst met de auto naar Hull, dan de boot naar Rotterdam en vervolgens met de auto naar huis

Dag 10 Back to Carrbridge 55 km

Dag 10 Terug naar Carrbridge , terug naar George..een mooie tocht van 55 km Een whisky distillery bezocht. Mooi om dat eens een keer te zien.

Een relax tochtje vandaag

Dag 9 Back to Fort Augustus 110 km 1200 hm

Dag 9 Back to Fort Augustus ofwel een rondje Lochness vanuit Inverness.

110 km vandaag en1200 hm. Vanmorgen nog koud en harde tegen wind, Via de Ness gaan we weer naar Fort Augustus, daar waren we de eerste dag ook aangekomen na een heel zwere dag.Nu vandaag de rechterkant langs ietwat druk verkeer naar Fort augustus , deze weg gaat geleidelijk omhoog is zowat vlak.

In fort Augustus wat regen en op de terug een beetje miezerig maar goed te fietsen. We beginnen met een pittige klim van o meter naar rond de 600 meter hoog om vervolgens alleen maar te dalen naar Inverness. Een prachtige afdaling , rustige weg en bekende weg van de eerste dag, alleen toen gingen we deze weg omhoog met bagage en nu omlaag zonder bagage.

Éen prachtige tocht vandaag met betere uitzichten dan vorig week. Nu zijn we ons biefstukje aan het bakken,

groet Harry

Dag 8 Vanaf de camping in Inverness

Dag 8  Vanaf de camping  Inverness

Eeen rustdag in Inverness betekent voor ons een tochtje van 75 km, relax fietsen, wat cultuur snuiven. Van Inverness via een fietspad naar Nairn Daar bij een Bakker lekkere koffie en snack. Toen naar Fort George..en tenslotte naar de vertrekhal van airport  Inverness. We kwamen er toevallig langs en het begon me toch te gieten. Dus wij daar naar binnen en heerlijk geschuild en onze telefoons opgeladen en de lunch aldaar genuttigd.

Vervolgens droog naar de camping en nu koken...maar...het stormt....het lukt ons toch gelukkig. het blijft trouwens wel erg herfstachtig.

Dag 7Ardgay naar inverness via de veerboot bij cromarty 80 km

Dag 7...Ardgay naar Inverness 80 km

Vanmorgen gewekt Door het zonnetje op de tent. Voor het eerst ons ontbijt buiten de tent. Van Carolien ..De vrouw des huizes kregen we koffie..nog wat gekletst  en om half  tien vertrokken we.Voor de wind Door een vriendelijk dal naar Cromarty ..De north sea cycli route volgden we toen

Een kleine veerboot brengt ons naar cromarty.  Met 5 fietsers rijden we richting inverness maar al spoedig  rijden wij voorop en zien ze niet meer terug.   Onderweg op beschut plaatsje de lunch genuttigd. Om17.00 uur op de camping . Boodschappen gedaan en vandaag buiten voor de tent onze soep ..maaltijdsalade etc..heerlijk opgegeten.

Nu blijven we tot zondag op deze camping en gaan vanaf morgen dagtochten maken  van ongeveer 80 km.lekker relaxt zonder bagage.Zondag fietsen we dannaar Carrbridge waar george woont.Mensen dit Was het weer even...tot morgen..en voor foto's. ..ga naar mijn Facebook. ..zoek op harry van der raadl

Dag 6 Ullapool naar Ardgay 85 km

Dag 6 85 km  Ullapool naar ardgay. . Om kwart voor negen al op de fiets  het is droog. De eerste  20 km weer zeer pittig..maar wind je  mee. ..Daarna 30 km Door een prachtig dat met  zeer lichte hellingen..wel deze 30 km regen maar de temperatuur is 20 graden dus goed te doen..veel fietsers tegengekomen leuke gesprekken. Vandaag  ging heel goed met me...zadel zat als gegoten en omgeving zo mooi. .om 14.30 in Ardgay. .niets voor onderdak alles vol of gesloten. .geen camping.

In supermarkt veel eten ingeslagen en toen buiten raken we aan de praat met een mevrouw.   Een half uur later staat onze tenten in  haar tuin..mogen we douchen..kunnen we de keuken gebruiken en krijgen we onze magnetron eten op een bordje aangevuld met wat van haar eten..kortom een prachtig einde van de dag

Dinsdag 13 juni. .Dundonnel naar Ullapool  50  km

Vandaag een kleine tocht van 50  km. Smorgens regen en koud en veel steile klimmen.De laatste  20 km naar Ullapool  droog en makkelijk fietsen. .we waren al om 13.00 uur in Ullapool..hier zoals beloofd wachten op George. George kwam om 17.00 uur. Hij Was moe na een zware dag.  George kwam als geroepen  hij wist via via een schot in dit dorp te vinden die nog wat oude Fiets onderdelen had. Zo kon het gebeuren dat ik een uur later een nieuw oud zadel had.  Toch had deze man liever gehad dat we in zijn b en b  bleven overnachten maar onze voorkeur ging uit naar de camping.  Hele avond droog..stadje ingeweest ..wat gegeten en geluisterd naar doedel zakken muziek.  Ook met elkaar overlegd  Hoe nu verder.   George besluit morgen naar huis te fietsen naar zijn moeder.  Theo en ik maken plannen om dan zelf voor de komende dagen onze route te maken

Morgen een mooie route gezien naar  ardgay.85 km.  Hopen op goed weer   ..

Het is maandag 12 juni..De hele nacht gegoten van de regen..maar de tent hield het goed en ik zelf ook. Vanmorgen alles inpakken in mijn kleine tent en een basic ontbijt in de tent. Om 9.00 uur zijn we gepakt en fietsen we het stadje uit  Nog ff geen koffie dat doen we wel in Gairloch..De weg naar Gairloch is 32 km e  heuvelachti g en soms steile klimmen ..het regent en de wind is tegen. In Gairloch h goede lunch en map bekeken.we gaan naar Laide dat is nog 14 miles. Deze route Gaat rustig geleidelijk en voorspoedig. ..voor we het weten rijden weLaide voorbij...wel een camping maar geen voorzieningen alleen toilet..Dus maar Door.  Toen  echt kllimmen  poeh een pittig lang stuk van 4 km Niet harder dan 4  km per uur..De afdaling ging tegen de zestig..het blijft droog vanmiddag.  Rond kwart over drie zien we in Dundonnel een hostel. .bingo..slechts 17. 50 pond ..Onze Was werd gedaan Door eigenaresse en het bleef net lang genoeg droog om de Was te drogen...vanavond een heerlijk gezellige avond gehad in het enige Hotel van dundonnel gegeten met een groep motorrijders uit Katwijk. .veel gelachen daarna weer op de fiets 3 km terug Door de regen naar hostel..nu in bed en zeg ik tot morgen...George is nu in Gairloch .. die zien we misschien hier morgen weer.  Het weer....geen verandering de komende dagen...ieder droog moment is meegenomen.

Groetjes

Het is half acht wow  de tent is droog...mijn kleren die gisteren gewassen heb zijn in de nacht gedroogd door de harde wind. Hup alles in gereedheid brengen . Theo is fruk met zijn tent aan het inpakken en het begint me tocht te gieten. Ik terug in de tent en eerst maar mijn ontbijt in de tent gebruiken..Broodjes jam en melk.

Uiteindelijk toch in de regen tent afbreken en fiets opladen. Het blijft regenen.

George gaat vandaag de Applecross doen een klim van 15 km en klimmen naar 1700 meter hoogte. En klimpercentages van soms tussen de 15 en 20%.

Theo en ik beslissen om dat niet te doen., hetvooruitzicht om in de regen te lopen een berg op met zwaar beladen fiets trekt ons niet. Wij gaan daar waar Geeorge de applecross opgaat..gaan wij rechts af... regen en regen en regen en veel wind...maar de wind in de rug...we gaan naar het noorden en soms oosten en de wind is zuidwest. Dat scheelt alles. De route is makkelijker dan we dachten en reeds voor half drie zijn we in Kinlochewe. Het giet nog steeds. We duidekn een hotel restaurant in. Hier lunchen we en vragen direct of we aan de overkant op een picknick plek met toilet en wastafel mogen kamperen. Ja dat mag. Een alternatief is slapen in de bunkhouse....met velen op een kamer voor 20 euro pp

We besluiten om te kamperen ..vrij kamperen. en blijven in het restaurant tot 17.00 uur..zetten onze tent op...in de stromende regen en moeten daarna de binnentent van binnen droogpoetsen. Dat doen we met onze handdoek want die is niet nodig...ermers geen douche. Ik was me met baby doekjes.

Om 18.00 uur gaan we weer naar het restaurant waar gaan dineren.

Intussen heb ik de tijd om deze site bij te werken.

De vooruitzichten voor de komende dagen is niet veel beter dan vandaag. Morgen gaan Theo en ik alvast richting Ullapool  waarschijnlijk tot aan blaide...halverwege zo,n 65 km en 800 hm..langs de ,kust om de drukke auotweg te vermijden.

George verblijft nu in Appelcross..We treffen elkaar dinsdagavond weer in Ullapool.

Voor nu weer genoeg..hebben jullie vragen over de tocht ..stel ze gerust.

Ik zal nog proberen wat fotos te plaatsten ..maar als het niet lukt met de trage verbinding kijk dan op mijn facebook pagina

Groetjes Harry

Dag 2  Fort Fort Augustus naar Lochcarron  via Lochness  (loch betekent een meer)

totaal vandaag 107 km en 1100 hm.

Het is 6 uur in de morgen...om half vier is het al licht en hoor je de vogels fleiten. Nu hoorde ik de regen tikken op mijn tent..harder en dan weer wat zachter. De wekker gaat..Theo roept lekker blijven liggen en zo doe ik ook. George is van de klok en vind dat afspraak is afspraak en staat om 9.00 klaar en gepakt. Uiteindelijk wat het wat droger en theo en ik zijn rond 10.00 uur klaar. George heeft intussen zijn tijd goed besteed door naar de supermarkt te gaan voor de lunch. Alvorens we vertrekken drinken we koffie en nemen we de dag door. Gezien de tijd die nogrest zal het weer een pittige dag worden.

En dat was het ook maar mede door het weer...hele dag droog soms wat zon en in korte broek,,..rond 16 graden voelde het goed aan. We fietsen soms alleen en soms met elkaar...met de lunch waren we bij elkaar bij een meer met een prachtig uitzicht.  George bakte zijn worstjes en theo en ik een gewone lunch. George nam de tijd en theo en ik gingen vast op weg. Op weg naar Lochness. Het monster van Lochness niet gezien.

Deze dag voelde voor mij veel beter aan dan gisteren. Ook vandaag moesten we weer bij een klim van meer dan 15% lopen ..duwen...heel pittig....Wederom een prachtige natuur...wederom een lange dag...Om kwart voor zeven komen we op een camping...hoewel zeer basic. Geen receptie..maar andere op de camping zeggen gewoon je tent neer zetten de eigenaar komt vanavond langs of anders morgenochtend. Dus zo gedaan. Onze tenten staan net en daar komt George aan..lekker relax zegt hhiij  en veell fotos genomen. De douche doet het goed en lekker heet. Om half negen zitten we in een restaurant...te laat en te nat om zelf te koken. Om 10.00 uur weer onze slaapzak in.

groetjes Harry

Vrijdag 9 juni   Carrbridge naar Fort Augustus

Na een echt Schots ontbijt vertrokken we voor onze eerste dag in Schotland.   George wilde graag de omgeving en zeer oude bruggen aan ons laten zien en stelde voor om een offroad route te nemen. Volgens George goed befietsbaar. Ook deze weg ging richting Inverness. Aldra zaten we op de offroad route en jawel hoor daar begon het stijgen ..steil zeer steil....dit was schotland en is Schotland. De brug was mooi de omgeving super. Het weer....motregen...de motregen bleef tot 2 uur in de middag maar dat was goed te doen. Enfin na een kilometer begon de eerste steile klim...en snel moesten Theo en ik lopen de fiets met bagage omhoog duwen. Zeker meer dan 15 %..George haalde de eerste klim net ..met veel kracht. Bij de tweede klim een mijl verderop Theo en ik weer lopen. En George...kracht en kracht en boemmmmm of krakkkkkkk...ketting door midden. Gelukkig wiste3n we dat George dit zo gefikst heeft want op onze Tocht vorig jaar naar Zorge in Duitsland overkwam hem hetzelfde. Wij weer op weg. Aaan het einde van deze offroad weg had George vrienden die ook in fietsen handelde en daar kon hij een nieuwe ketting kopen. Tot nu toe heeft George deze niet nodig gehad gelukkig.

De weg naar Inverness ging op en neer soms goed lopend maar vaak steil op en neer. Ik moest nog steeds bijkomen van het steile stuk offroad op mijn nuchtere maag en had wat problemenb gelukkig werd dat na Inverness beter.

Pas om 15.00 en 53 km op de teller vertrokken we vanuit Inverness richting Fort Augustus. Het leek sneller te gaan...weer was goed en we voelden ons goed. Tocht deden we ook over de laatste 57 km 3,5 uur.

Om 19.00 uur komen we aan op de camping. 10 pond per persoon..een nmooie camping...heerlijke douche en mooi grasveld. Om half negen zaten we in een restaurant aan een lekker avonbdeten en om bij te komen. Na het restaurant...om 10.00 uur naar de tent ..het is nog licht en we gaan onze koffer in. Morgen om 9.00 uu het vertrek is de afspraak. De route zal zijn naar Lochcarron en net als vandaag ook morgen zo,n 1100 hm

Wel te rusten en tot morgen

Woensdag 7 juni  Rotterdam - Hull

Om18.00 uur waren we reeds op de boot. Een prachtige Ferry de Privé of Hull bracht ons dus naar Hull. We vertrokken om 21.00 uur en kwamen om 7.00 uur aan. Uiteindelijk waren we om half negen van de boot en Door de douane en konden we op weg naar Carrbridge.

De avond op de boot doorgebracht  Door heerlijk te eten..wat rond te lopen en gezellig te zitten .

Het weer deed er niet zo toe.veel regen en harde wind . Op de ferry niet veel van gemerkt. We hadden een mooie hut en sliepen redelijk.

Donderdag 8 juni

Hull naar Carrbridge.De hele dag regen gehad. Toch naarmate we schotland naderde werd de omgeving mooier en mooier. Hull naar Carrbridge is 750 km. Carrbridge ligt op 40 km van Inverness

Bij aankomst in Inverness werden we gastvrij ontvangen Door de moeder van George .een zeer vitale dame van 84 jaar   Een heerlijke taart stond klaar en koffie klaargemaakt zoals vroeger. Zie de foto.

Kort daarna een heerlijk avondeten en een gezellige avond over de route ..hhet weer voor de komende dagen etc.

De weersverwachtingen zijn nog niet best..maar misschien valt het mee als we erin fietsen

Morgen via Inverness  naar lochness. We zullen niet de gehele NC500 route volgen maar hebben een alternatieve route gemaakt om drukke wegen te vermijden..Zie foto.

Dit Was het voor vandaag  tot morgen

Hallo volgers

7 juni vertrek ik samen met Theo Obdam en George Edwards (beide lid van Toerclub Grootebroek) naar Rotterdam. Hier nemen we de boot naar Hull.

Vanaf Hull gaan we met de auto naar Inverness, Hier woont de moeder van George.

Het wordt een camping fiets vakantie van twee weken en we zullen regelmatig de route volgen van de NC 500 miles North Schotland.

Omdat het echter een vrij drukke route is met veel auto,s..motorrijders en campers zullen we regelmatig voor een rustigere route kiezen. Onze gids deze tocht en dus ook onze leider dit keer George Edwards. George is een echte Schot en kent de streek.

Ik zal regelmatig verslag doen van deze tocht. Fotos, van deze tocht voornamelijk op facebook.

tot 7 juni maar weer, eerst gaan we nog de Elfstedentocht fietsen.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

Lucia | Antwoord 11.06.2017 22.00

Leuk lezen Harry! Geniet er maar van, Carpe Diem! Ook weer ff onze tocht 2013 bekeken, was ook gaaf...

Yvonne van Hoof | Antwoord 11.06.2017 20.12

... geen ontmoeting met Nessie was. Met alle regen, steile hellingen, wind en andere ontberingen, stoer hoor van jullie drie!
Geniet ook van al het moois! Yvon

Yvonne van Hoof | Antwoord 11.06.2017 20.10

Heerlijk om te lezen Harry, leuk dat je het met ons deelt. Wat een super gastvrije ontvangst in Inverness bij de moeder van George, wat leuk!
Jammer dat er ....

Yvonne van Hoof | Antwoord 11.06.2017 20.01

Wat een prachtige tocht weer Harry door Schotland! Ik volg je dagelijks op fb, mooie avonturen én foto's, leuk! Hier nu je verhalen lezen. Liefs, Yvon

Jan Dop | Antwoord 09.06.2017 10.56

Harry en je maatjes.
Prachtige omgeving gaan jullie bezoeken, ik weet zeker dat jullie daarvan zullen genieten. De regen vergeet je snel in deze omgeving.

Greet Bakker | Antwoord 08.06.2017 17.11

Dag Harry en maatjes, geniet er weer van. Schotland is prachtig en je hebt een goede gids. Ik volg je weer met veel interesse!

Marian | Antwoord 06.06.2017 22.42

Harry,mooie fietstocht en geniet van het ruige landschap. Wij blijven je volgen.

Jan en Hinke | Antwoord 06.06.2017 19.50

Hallo Harry,
Wensen je een heel fijne camping/fiets vakantie toe! Het ziet er prachtig uit.
Hartelijke groeten van je buurtjes.

Ghily | Antwoord 06.06.2017 18.18

Highlands met MB ooit doorgefietst . Prachtig !
Maar " for every sunny day there are seven rainy days " ...
Ik lees het wel en 't amusement.

Ton Groot | Antwoord 04.06.2017 17.16

Dag Harry, ik zal blog met interesse volgen. Het wordt een zware tocht. Geef niet op en succes ermee.

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

19.10 | 19:01

Mooi van jullie te horen wim en mariette...wij wensen jullie ook nog mooie fiets reisdagen. Succes. Wij morgen in Athene

...
18.10 | 18:21

Hé Theo en Harry, wij volgen jullie avonturen nog steeds hoor! Mooie tocht maken jullie Wij zijn ook nog steeds onderweg. Gaat prima, Spanje is mooi fietsen.

13.10 | 22:26

Heerlijk zwerven! Machtig! Genieten toch...

...
28.09 | 19:45

Hoi peter leuk je bericht. Ja ik luister naar mijn lichaam hoot groetjes je broer Harry

Je vindt deze pagina leuk