La Belle Italia

Tijdens de lunch
Vanuit mijn tent

Etappe 16 Rome naar Capodimonte camping..117 km 1500 hm

Om 8 uur vertrokken met mooi weer. Een heerlijke etappe. Ik had vandaag goede benen en kon voor het eerst deze reis een beetje uitdagend fietsen...druk houden op de pedalen bergop..maar daardoor ook gisterenavond beetje kramp  van de inspanning. Echter extra magnesium doet wonderen. Kortom mooie dag en tevens laatste dag door Lazio. Morgen door Toscane.

De via Appia antica

Stsrt van de kasseieneeg
Ingang cstacombe
De kerk in de catacombe

Twee rustdagen in rome

De eerste rustdag gebruikt voor de was..de fiets schoonmake   en uitrusten. Dat was na al die kou en regen wel ff nodig.

De tweede rustdag gebruikt om de Via Appia Antica te fietsen. Dat is de oudste romeinse weg. Ook wel Reginia Vearium genoemd..fat betekent Koningin  van de Wegen. Deze kasseienweg start vanuit de rand  van de stad 10 km lang is en vootzien van de orgionele keien van  vroeger. Langs de weg wordt je verrast door  ele mooie ruines van de romeinen. Ook kwamen we langs de catacombe van San Sebastiano. Hier zijn we in geweest door de onderaardse gangen met een gids. Bij een bezoek aan Rome is deze weg voor iedere bertje fietser een must.  Een fiets kun je bij de start huren.  Zeer rustig qua toeristen en gee autos.  Zie verder de fotos

Tagliacozzo naar Roma 140 km en 1700 hm eerste 50km ijsregen daarna gelukkig droog en warmer

He he twee dagen welverdiende rust op een camping 8 km van rome. Vandaag maken we daar een echte rustdag van. Uitgeslapen tot 8.30 ontbijtje..was in wasmachine en droger...fiets schoonmaken  en controleren voor de volgende etappes...blog schrijven. Morgen met de shuttlebus naar Rome

MAAR eerst terug naar gisteren. Zoals  gebruikelijk 0m 6 uur opstaan na een koude nacht ..4 graden..op 600 meter hoogte. Natte tent afbreken en ontbijt in miezerregen. Gek genoeg went alles..hoewel een lekker zonnetje mijn voorkeur heeft. Gelukkig heb ik een scala aan referenties in het rijden in slecht weer en weet ik direct wat mee te nemen voor onderweg en wat aan te trekken. De eerste 15 km gaan de bergen in. .dus kouder. .mist en meer ijsregen dan regen.  Mijn fietsschoenen zijn nog nat ondanks de doormidden geknipte handdoek die ik er in had gekropt...kranten waren niet voorradig.

Maar met mijn werkelijk waterdichte lange warme sokken had ik geen last van die natte schoenen.  Voor het eerst een regenbroek aan gedaan...en dat was hard nodig om warm te blijven...twee regenjasjes over elkaar en na 26 kn voor de afdaling ook nog een krant eronder die ik scoorde in een cafe. De wegen blijven slecht...het geld vanuit brussel blijft vast ergens bij de maffia liggen. Enfin met goede moed en voor sommigemet slecht humeur bereiken we na 55 km de lunchwagen...had een prachtig uitzicht moeten zijn maar ja die zware donkere wolken.

Hendrik was al bij de lunch...zijn mobiele navigatie doet het niet in regen..en om niet ye verdwalen denderde hij achter een snelle groeo aan omdat wij achter lagen. Wachten op ons was voor hem geen optie...Hendrik had het al gauw last van koude voeten en wilde door...bij de lunch had hij het helemaal gehad en ondanks zijn voornemen de hele rit te fietsen ging hendrik koud en chagrijnig van het weer de wagen. Intussen hadden philomeen dolf en ik nog steeds lol..ons buikje vol gegeten ...ff de bui afgewacht..en toen het droog was vertrokken voor de lastste 85 km.  En vanaf dat monent niet meer geregend en ieder uur een graadje warmer naarmate we lager kwamen. Heerlijke koffiestops en zo keamen we opgewekt in korte broek en voldaan op de camping aan. Eerst weer uitgebreid soep met brood en lekkers dasrna tentje opzetten..douchen...en net op tijd klaar voor het heerlijke diner van bikedreams. Omdat de twee rustdagen in het vooruitzicht waren bleven we tot 22.00 natafelen.  Michelle die mee reed in de andes 2012 ontmoet en zij spreekt intussen nederlands. Zij is de partner van Jaap ..onze kok hier en hij was ook de kok in de andes..daar ontmoetten jaap en michelle elkaar en wonen al weer jaren samen in nederland.

Daarna de koffer in en als een blok geslapen. En nu heerlijk in het zonnetje ..hard nodig om van mijn verkoudheid af te komen.  Nog steeds wat kortademig en wat volle longen..maar met het fietsen met de juiste focus geen probleem. Het streven blijft om EFU Every fucking inch te fietsen.

Na 15 fietsdagen..1700 km en 28.000 hm..door regen en koude is het me nog steeds gelukt. En dat ik iedere dag steeds in het zelfde groepje als laatste binnenkomt geeft aan dat ik goed doseer...geniet...en niet uitgeput raakt. Kortom ook op 69 jarige leeftijd en lichte hartklachten kan een mens nog mooie sportmomenten ervaren mits hij blijft luisteren naar zijn lichaam.

Mensen tot morgen arrivedercie

Etappe 14 Cassino naar Tagliacozzo 109 km en 1500 hm

Het was me een dagje wel. Op papier niet al te moeilijk. De eerste 50 km gingen vlot en geen druppel regen..tijdens de lunch veranderde dat ...hevige regen.  Van ons groepje ging Steef en hendrik in de wagen tijdens de lunch. Philomeen dolf en ik gingen door. Om de 15 km Een bar binnen voor koffie. Helaas weinig fotos kunnen maken. Omgeving was mooi maar helaas die regen. Gelukkige goede kleding dus ondanks de 8 graden en regen en naar 1000 meter hoogte geen kou gehad.

Net buiten onwijs heerlijk gegeten. Met 43 man/vrouw aan de pilav..met wijn of cola of water...en ijs toe. Goed aangekleed..is dat zo teuze gezellig.

Mmijn antibiotica slaat aan en ik word iedere dag fitter.  Wat is het toch een voorrecht om met 43  bijna allemaal onbekende..en uit tig verschillende landen samen deze super challenge fietstocht te maken. Morgen nog een koude natte dag.  Morgenavond Rome...daar wordt mooi weer voorspeld tijdens twee rustdagen.  Groetjes maar weer.

Etappe 13 19 mei..Pompei naar Cassino 153 km en 1550 hm

Foto eergisteren gemaakt door robin clementz

Hallo volgers

Gisteren zag ik nog tegen de tocht van vandaag op. Een lange tocht van 153 km en 1550 hm..en me slap voelen van verkoudheid. Maar de antibiotica deed zijn werk en ook de flumocil en de paracetamol. Vandaag kwam ik verrassend goed door...ondanks de vele regen.

Met het nederlandse koppeltje inclusief Ype de mecanicien..hadden we weer veel lol. Hendrik had gisteren een nieuwe regenjack gekocht en dat beviel prima..ook hij fietste zonder moeite de tocht uit.

De wegen in italie blijven slecht..het weer blijft nog ff slecht..veel verkeer..dus goed opletten is vereist.  Nog twee dagen dan zijn we in rome en daar bebben we twee rustdagen om van rome te kunnen genieten.

Eerst morgen naar Triagliacozzo..dat plaatsje ligt op 800 meter..en daar kamperen we weer.

Met een natte dag weer in het vooruitzicht ga ik nu lekker slapen. Tot morgen.

Lazio

Lazio ligt halverwege Italië. Het strekt zich uit van de Tyrreense Zee tot de Apennijnen en is de bakermat van de Romeinse beschaving.

U fietst in een drietal etappes van Pompei door de heuvelachtige binnenlanden van Lazio naar de hoofdstad Rome. Dé schatkamer van Italië. Het is één groot openluchtmuseum waarbij vooral de ontelbare bezienswaardigheden uit de Romeinse tijd in het oog springen. Ook de middeleeuwen hebben hun sporen en bezienswaardigheden nagelaten.
Het Vaticaan met haar Sint Pieter, het grootste katholieke bouwwerk ter wereld, is natuurlijk ook één van de hoogtepunten.

Het mag dan ook niet verbazen dat twee rustdagen zijn ingepland om de "eeuwige" stad op eigen gelegenheid te verkennen. Twee dagen zullen niet afdoende zijn om alles op u te laten inwerken. Van rust zal waarschijnlijk weinig sprake zijn, voordat u de fietstocht noordwaarts vervolgt langs meren van Braccano, Vico en Balsena. tekst van (bike-dreams.com)

Etappe 14 Cassino - Tagliacozzo 104 km
Etappe 15 Tagliacozzo - Roma 131 km
  Rustdag Roma
Etappe 16 Roma - Capodimonte 117 km
Etappe 17 Capodimonte - Castel del Piano 76 km

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

Lucia | Antwoord 22.05.2019 07.36

Wat naar, die regen! Het lijkt toch heel gezellig met die grote groep! Had jij die pilav gemaakt? Beterschap hoor! Wij hebben ook erg lang gehoest enz. Zet m op

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

21.10 | 22:46

nu weer naar holland , kanjers

...
19.10 | 19:01

Mooi van jullie te horen wim en mariette...wij wensen jullie ook nog mooie fiets reisdagen. Succes. Wij morgen in Athene

18.10 | 18:21

Hé Theo en Harry, wij volgen jullie avonturen nog steeds hoor! Mooie tocht maken jullie Wij zijn ook nog steeds onderweg. Gaat prima, Spanje is mooi fietsen.

...
13.10 | 22:26

Heerlijk zwerven! Machtig! Genieten toch...

Je vindt deze pagina leuk